PAŹDZIERNIK W GRUPIE „SOWY”

TEMATYKA:
1. Jesień w sadzie
2. Jesień na działce
3. Nasze rodziny
4. Nasi domowi ulubieńcy

W tym miesiącu
1.Zabawy z literą o: małą i wielką w formie drukowanej.
2. Rozmowa na temat sadu. Ilustracja ruchowa wiersza M. Konopnickiej Jesienią.
3. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr IV
4. Ćwiczenia w liczeniu – Owoce z sadu Wprowadzenie zapisów cyfrowych liczb 1 i 2.
5.Przedszkolny sad – wykonanie makiety sadu
z wykorzystaniem materiału przyrodniczego
6.Wycieczka do pobliskiego sklepu, w którym można oglądać owoce.
7. Wykonanie sałatki owocowej – doświadczanie wrażeń smakowych i dotykowych.
8. Malowanie sylwet owoców.
9. Konstruowanie gry matematycznej Zbieramy owoce w sadzie.
10. Zabawy z wykorzystaniem rymowanki Spadła gruszka…
11.Zabawy z wykorzystaniem rymowanki Kosz warzyw – rozpoznawanie warzyw wymienionych w rymowance.
12.Wycieczka na działkę.
13.Inscenizowanie wiersza J. Koczanowskiej W jesiennym ogrodzie z wykorzystaniem warzyw.
14.Poznajemy litery a, A w formie drukowanej.
15.Historyjka obrazkowa Pracowity dzień babci Honoraty.
16.Zabawy przy piosence Pomidorek.
17.Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 3.
18.Wykonanie przetworów na zimę – kiszenie ogórków i kapusty.
19.Słuchanie opowiadania I. R. Salach Jesienne opowiadanie.
20.Zabawy badawcze Co kryje w sobie ziemniak według E. Węgrzyn-Kameli
21.Słuchanie opowiadania M. Terlikowskiej Nikt się nie trzęsie.
22. Zapoznanie z literą m,M: w formie drukowanej.
Słuchanie wiersza I. Landau Wiersz dla mamy.
23.Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr V.
24. Teatrzyk sylwet na podstawie T. Fiutowskiej Kim jestem?
25.Zabawa artykulacyjna Stary dom.
26.Zabawa matematyczna – W rodzinnej szafie.
27. Zabawy przy piosence Maszerują przedszkolaki.
28.Zabawa dydaktyczna Rodzinne przyjęcie. Praca w małych zespołach.
29.Zapoznanie z figurą geometryczną – kwadratem.
30.Zabawa dydaktyczna Kim są nasi rodzice?
31. Słuchanie opowiadania E. Lechowicz Skąd się wzięły koty?
32. Ćwiczenia słuchowe i zabawy artykulacyjne – Kocie kłopoty.
33.Słuchanie wiersza W. Grodzieńskiej Chory kotek.
34. Wprowadzenie litery e,E w formie drukowanej.
35. Słuchanie wiersza M. Berowskiej Piesek Kruczek.
36.Ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej.
37. Wełniany piesek – wyklejanie sylwety psa kawałkami pociętej włóczki.
38. Zabawy przy piosence Popatrzcie na jamniczka.
39. Zabawy matematyczne – Duże koty i małe koty.
40. Akwarium – wykonanie papierowego akwarium w słoiku.
41. Wprowadzenie zapisu cyfrowego liczby 4
42. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw nr V (przewodnik, s. 105–106).
43.Wycieczka do schroniska lub warsztaty z udziałem psa.

OSIĄGNIĘCIA DZIECI
-rysuje po śladach,
-klasyfikuje wg podanej cechy,
-tworzy nowe słowa,
-nawleka owoce na nitkę,
-rozwiązuje zagadki,
-ćwiczy oddech,
-wypowiada się na temat zdjęć,
-wzbogaca kącik przyrody
-rozwiązuje zagadki,
-posługuje się sznurowadłem,
-poznaje smaki owoców,
-odróżnia prawdę od fałszu,
-rysuje szlaczki.
-rozpoznaje literę wśród innych,
Wypowiada się na temat ilustracji,
rozwija koordynację ruchową,
segreguje owoce według rodzaju,
stosuje liczebniki główne
i porządkowe,
stosuje się do umów zawartych przed wycieczką,
posługuje się sztućcami,
poprawnie korzysta z przyborów do malowania,
konstruuje grę matematyczną,
bawi się rymami.
-rysuje szlaczki,
-bawi się tekstem,
-kończy zdanie,
-wykonuje warzywne wzorki
-zna nazwy warzyw,
-wie, co można zrobić z warzyw,
-wycina obrazki warzyw,
-układa pytania,
-określa rodzaje emocji,
-liczy za pomocą liczebników głównych.
-koloruje wg instrukcji,
-zna smak warzyw surowych i gotowanych,
-dokonuje analizy i syntezy wyrazów,
-bawi się przy piosence,
-z uwagą słucha piosenki,
-bawi się z wykorzystaniem dramy,
-różnicuje owoce i warzywa,
-rysuje na mące ziemniaczanej.
-rozpoznaje i nazywa warzywa z rymowanki,
-stosuje się do zasad bhp na wycieczce,
-poznaje literę a,A,
-opowiada historyjkę,
-kreśli cyfrę 3,
-pomaga w kiszeniu kapusty i ogórków,
-rozmawia o wydarzeniach opisanych w opowiadaniu,
-uczestniczy w zabawach badawczych.
-rozmawia o rodzeństwie,
-rozpoznaje i nazywa literę m,M
− rozwijanie zwinności,
-z uwagą ogląda teatrzyk,
-naśladuje odgłosy starego domu,
-klasyfikuje ubrania wg wielkości,
-określa tempo i nastrój piosenki,
-dzieli się obowiązkami,
-określa cechy kwadratu,
-wie, czym zajmują się rodzice w pracy.
-dzieli się swoimi spostrzeżeniami,
-buduje kilkuzdaniowe wypowiedzi,
-ćwiczy narządy mowy,
-opowiada o swoim zwierzątku,
-bawi się zapachem,
-dopasowuje zwierzę do jego cienia,
-rozwiązuje zagadki,
-ćwiczy analizę i syntezę słuchową,
-rysuje kota po śladzie,
-bierze udział w zabawach logorytmicznych.
-opowiada o kotach,
-dopowiada brakujące słowa,
– ćwiczy wargi i język,
-rozpoznaje i nazywa poznana literę,
-omawia zmiany w wyglądzie małego podczas jego rozwoju,
-przykleja włóczkę do sylwety psa,
-bawi się przy piosence,
-klasyfikuje wg podanej cechy,
-samodzielnie wycina,
– wie, że należy zachować ostrożność w kontaktach ze zwierzętami.

M. Konopnickiej Jesienią.

Jesienią, jesienią naśladują drzewa poruszające się na wietrze,
sady się rumienią,
czerwone jabłuszka
pomiędzy zielenią.
Czerwone jabłuszka, kreślą przed sobą obiema rękami kształt jabłka,
złociste gruszeczki, kreślą przed sobą obiema rękami kształt gruszki,
świecą się jak gwiazdy machają rękami wyciągniętymi w górę – naśladują
świecące gwiazdy,
pomiędzy listeczki.
Pójdę ja się, pójdę maszerują w miejscu,
pokłonić jabłoni, wykonują ukłon,
może mi jabłuszko kołyszą się na boki, ręce mają oparte na biodrach,
w czapeczkę uroni.
Pójdę ja do gruszy, maszerują w miejscu,
nadstawię fartuszka, naśladują nadstawianie fartuszka,
może w niego wpadnie
jakaś śliczna gruszka.
Jesienią, jesienią naśladują drzewa poruszające się na wietrze.
sady się rumienią,
czerwone jabłuszka
pomiędzy zielenią.

Ćwiczenia logorytmiczne – W sadzie.
Dzieci poruszają się zgodnie ze słowami rymowanki.
Idziemy do sadu, cichutko tupiemy,
kucamy, a teraz leciutko biegniemy.
Gdy w górę skoczymy, jabłuszko zerwiemy
i, siedząc na trawie, ze smakiem je zjemy.
Dwa kroki na prawo, dwa kroki na lewo,
dokoła obejdźmy stojące tu drzewo.
Na plecach poleżmy z nogami do góry,
popatrzmy na niebo, jak płyną tam chmury.

RYMOWANKA
Mam tu koszyk, jeszcze pusty, i cebuli pełne wory.
lecz za chwilę coś się stanie, Czosnek, dynia, kukurydza
pełno warzyw w nim znajdziecie, swoim pięknem nas zachwyca.
przyjrzyjcie się im, drogie dzieci. Por, sałata, tam ogórki
Tu jest burak, kalafiorek i rzodkiewek małe kulki.
i ziemniaków pełen worek. Kosz jesienny, kosz wspaniały
Niedaleko od pietruszki smacznych warzyw jest już cały.
leżą kapuściane główki. A warzywa zdrowie dają
Marchew, seler, pomidory – przedszkolaki je zjadają

J. Koczanowskiej W jesiennym ogrodzie

Dojrzałe, kolorowe, słońcem malowane,
witaminek pełne i najzdrowszych soków,
dorodne warzywa śmieją się, żartują,
bo jesień jest na działce najpiękniejsza w roku.
Marchewki i pietruszki plotkują cichutko,
buraczki i ziemniaczki kłócą się zawzięcie,
gdyż ogromna, ruda i pękata dynia
zasłoniła im słońce i zajęła miejsce.
Czerwone pomidory, ogórki zielone
rozmawiają z fasolką, co weszła wysoko,
by spojrzeć na cały ogród kolorowy
i pomachać płynącym po niebie obłokom.

PIOSENKA Pomidorek.
I. Wyrósł pomidorek mały i zielony, powoli wstają z przysiadu do postawy stojącej,
pięknie się rozejrzał na obie strony. rozglądają się na boki, ręce mają złożone przy oczach,
Tam czerwony goździk, tutaj różę widzi, wskazują ręką na prawo, a następnie – na lewo,
więc się zieloności swojej zawstydził. obejmują rękami głowę, kiwają się na boki,
Ref.: Pomi, pomi, pomidorek rytmicznie klaszczą,
krasnym okrył się kolorem, gładzą policzki,
płaszczyk włożył gładki, nowy – kołyszą się na boki, ręce mają oparte na biodrach,
pomi, pomi, pomidorowy. rytmicznie klaszczą,
II. A ten pomidorek
dobrze jest nam znany, tworzą koło wiązane, maszerują po jego obwodzie,
dobrze jest nam znany, bardzo lubiany.
Bo i kolor ładny, i potrawa zdrowa – zmniejszają koło, schodzą się małymi kroczkamido jego środka,
zupa lub sałatka pomidorowa. powiększają koło, idą małymi kroczkami nazewnątrz,
Ref.: Pomi, pomi, pomidorek… jak wyżej.
PIOSENKA Urodziny marchewki (autor i kompozytor nieznani).
Na marchewki urodziny
zeszły wszystkie się jarzyny.
A marchewka gości wita
i o zdrowie grzecznie pyta. (bis)
Kartofelek podskakuje,
burak z rzepką już tańcuje.
Pan kalafior z krótką nóżką
biegnie szybko za pietruszką. (bis)
Kalarepka w kącie siadła,
ze zmartwienia aż pobladła.
Tak się martwi, płacze szczerze,
nikt do tańca jej nie bierze. (bis)
Wtem pomidor nagle wpada,
kalarepce ukłon składa.
„Moja blada kalarepko,
tańczże ze mną, tańczże krzepko”. (bis)
Wszystkie pary jarzynowe
już do tańca są gotowe.
Gra muzyczka, to poleczka,
wszyscy tańczą już w kółeczkach. (bis)

ZABAWA Rymujemy.
Kończenie przez dzieci zdań wypowiadanych przez nauczyciela w taki sposób, aby dodane
słowa rymowały się z podanymi.
Dla całej rodziny na zimowe czasy
w spiżarni na półkach stoją… (zapasy)
W kącie jest kapusta i słodkie buraki,
a w worku pod nimi – brązowe… (ziemniaki)
Są powidła śliwkowe i kompoty… (brzoskwiniowe)
Cztery słoiki konfitury i grzybów suszonych dwa… (sznury)
W wielkiej beczce są ogórki, co zielone mają… (skórki)
Jabłek twardych półki cztery oraz marchew i… (selery)
Soki słodkie, malinowe; mówią o nich: samo… (zdrowie)
Choć zapasów pełno wszędzie, zimą szybko ich… (nie będzie)
WIERSZ I. Landau Wiersz dla mamy.

Moja kochana mamusiu!
To dla ciebie ten wierszyk,
dla ciebie słońce i chmury,
dla ciebie tęcza i wietrzyk.
Wiosną i latem – kwiaty,
jesienią – liście jesienne…
Bądź szczęśliwa, mamusiu,
dziś, jutro i codziennie!

WIERSZ T. Fiutowskiej Kim jestem?

Dla mamy jestem synem. Dla Tomka jesteś kolegą.
Dla taty też. On dla ciebie też.
Dla ciebie jestem bratem, Dlaczego?
to dobrze wiesz. Nie mówi przecież do mnie: kolego.
Dla prababci jestem prawnukiem. No wiesz?
Dla babci i dziadka wnukiem, bez pra-. Dla pani w przedszkolu
Kim jestem dla innych? jesteś starszym zuchem…
Ha! Dobrze, że już dla nikogo
nie jestem… maluchem.
Słuchanie piosenki Maszerują przedszkolaki (muz. popularna), śpiewanej przez nauczyciela.
(Utwór pochodzi z repertuaru Wydawnictwa Akord – Śpiewające Brzdące).

I. Maszerują przedszkolaki: raz, dwa, trzy. (bis)
I dziewczyny, i chłopaki: raz, dwa, trzy. (bis)
I trzymają się za ręce: raz, dwa, trzy. (bis)
Buzie ładnie uśmiechnięte: raz, dwa, trzy. (bis)
Ref.: Idziesz ty, idziesz ty,
idę ja, idę ja,
idę ja, idziesz ty,
na raz, dwa, trzy.
II. Idą rzędem przedszkolaki: raz, dwa, trzy. (bis)
W pociąg bawią się dzieciaki: raz, dwa, trzy. (bis)
Na stacyjkę zaraz wjadą: fu, fu, fu. (bis)
Ciągną wagon z czekoladą: mniam, mniam, mniam. (bis)
Ref.: Zjesz ją ty, zjesz ją ty,
zjem ją ja, zjem ją ja,
zjem ją ja, zjesz ją ty,
na raz, dwa, trzy.
III. Idą kaczki-przedszkolaczki: kwa, kwa, kwa. (bis)
Mają chusty i kubraczki: ha, ha, ha. (bis)
Głośno kaczym dziobem kłapią: kłap, kłap, kłap. (bis)
I do wody szybko skaczą: chlap, chlap, chlap. (bis)
Ref.: Skaczesz ty, skaczesz ty,
skaczę ja, skaczę ja,
skaczę ja, skaczesz ty,
na raz, dwa, trzy.

Zabawy paluszkowe z wykorzystaniem rymowanek.
Dzieci rytmicznie wystukują po kolei wymawiane słowa, dzieląc je na sylaby, palcami jednej,a następnie drugiej ręki.

Pię – ciu bra – ci bieg – nie dro – gą,
lecz do – go – nić się nie mo – gą.
Chy – ba że się skoń – czy dro – ga,
to brat bra – tu rę – kę po – da.
Je – dna des – ka, dwie des – ki.
Nie słu – chaj – cie Te – res – ki.
Bo Te – res – ka zła ba – ba,
pa – trzy na nas jak ża – ba.


 




Copyright ©2017 .